המשבר נגמר – הבלוג נשאר

לפני כ 4 חודשים תהיתי האם הבלוג של טיב טעם, שהוקם על מנת לטפל במשבר הכתבה של כלבוטק, ימשיך ויתעדכן גם לאחר שהמשבר יסתיים. כיום, 4 חודשים לאחר מכן אני חושב שאפשר להגיד בוודאות שהוא הפסיק להתעדכן. השאלה היא מדוע טיב טעם משאירים אותו באוויר?

מישהו זוכר את התחקיר של כלבוטק על טיב טעם והחתולים? אם לא אז הנה תזכורת קלה. כלבוטק ארבו באחד המחסנים של טיב טעם וצילמו חתולים שמטיילים בין הבשרים שהושארו ללא השגחה וללא קירור באויר הפתוח. כשטיב טעם גילו שכלבוטק עומדים לשדר את התחקיר, הם פתחו בקמפיין משלהם באינטרנט. באמצעות חברת Blink, הם פתחו בלוג ארגוני שהוקדש כל כולו למשבר ולנסיונות לקעקע את האמינות של תחקיר כלבוטק. התקשורת מצידה חגגה על האירוע – קמפיין אינטרנט מול תוכנית טלוויזיונית, מי ינצח?

בדיעבד אני חושב שהקמפיין הזה היה מיותר. התחקיר של כלבוטק היה משודר ונשכח כל כך מהר שאיש לא היה שם לב לנושא. טיב טעם היו יכולים להוציא הודעת דובר פשוטה שהיתה מבטיחה לציבור שהנושא ייבדק וזהו. במקום זה, חיפוש בגוגל אחרי המושג" טיב טעם" מעלה במקום השלישי את הבלוג שהם פתחו לניהול המשבר.
החיפוש אחר טיב טעם
היום, 4 חודשים אחרי המשבר, אנשים שמחפשים טיב טעם ייזכרו בו בגלל קמפיין האינטרנט. ולא רק בגלל הבלוג, גם מקומות 6, 8 ו 10 בחיפוש "טיב טעם" בגוגל הם כתבות העוסקות בנושא התחקיר, חלקן לטובת החברה, חלקן לרעתה אבל כולן מזכירות לציבור את נושא החתולים.

טיב טעם יכולים למחוק היום את הבלוג שלהם, אבל אז הם מפקירים את החיפוש בגוגל לאתר שלהם (שלא מזכיר את התחקיר), למדדים פיננסיים (שלא מזכירים את התחקיר) ולכל מיני כתבות שאין להם שליטה עליהן (שמזכירות גם מזכירות את התחקיר). מצד שני הכתבות הנ"ל נמצאות במקום שישי ומטה בתוצאות החיפוש ומספר האנשים שנכנסים אליהם יהיה קטן משמעותית מאלו שנכנסים כיום לבלוג בעקבות אותו חיפוש.

לסיכום:

  • ליצור באז ספין באינטרנט בעקבות סיקור טלוויזיוני שלילי זה לא חכם במיוחד. הסיקור הטלוויזיוני יעלם אחרי זמן קצר, הטקסטים שמופיעים באינטרנט יישארו הרבה אחר כך. מצד שני, אם הנושא התחיל לרוץ ברשת מעצמו (מה שלא קרה במקרה של טיב טעם למיטב ידיעתי), אז כן יש טעם להגיב, לנהל קמפיין ולנסות לתפוס מקום טוב במנועי החיפוש (כן, בלוג הוא דרך מעולה לעשות את זה).
  • אין טעם לנהל משבר שעוד לא נוצר. אמנם כלבוטק כבר הצליחו בעבר לפגוע בעסק של טיב טעם, אבל מאז כבר צצו לא מעט תחקירים על בעיות תברואתיות של עסקים אחרים והציבור הגיב באדישות גמורה. רוב הסיכויים היו שהתחקיר הפעם יעבור בלי פגיעה משמעותית ברשת.
  • בקרב בין רשת האינטרנט לטלוויזיה על כמות האנשים שנחשפים לנושא מסויים, הטלוויזיה עדיין מנצחת. במיוחד כשמדובר בערוץ מרכזי כמו ערוץ 2. את התכנים שנחשפו בבלוג היה עדיף לפרסם גם בפרסומות לפני או בזמן התוכנית ולהגיע לקהל צופים גדול הרבה יותר.

עדכון: כמה חודשים לאחר כתיבת הפוסט, בלינק עשו הפניה מהבלוג של טיב טעם לבלוג שלהם.

מחשבות של 10 על “המשבר נגמר – הבלוג נשאר

  1. יפה כתבת. שתי האפשרויות הנכונות מבחינתן הן לכתוב בלוג על החברה בכל ימות השנה ולהתייחס במסגרתו גם למשבר או לא לכתוב בלוג בכלל. אבל בלוג שמתייחס רק למשבר – לא חכם בכלל ועכשיו מוטב להם למחוק אותו.

  2. אורי,
    הבלוג הזה ככל הבלוגים הוא כלי ליצירת תקשורת דו סיטרית שהייתה דרושה באותו זמן כדי ליצור ספין ולא באזז. כשאתה בוחר את הכלים, אתה בודק מי הוא קהל היעד שלך ואז אתה מחליט מי מהכלים יהיה האפקטיבי ביותר.
    מאחר ואתה לא היית בתוך המערכת אז אתה לא יכול לדעת מי בדיוק הוגדר קהל היעד ומה היו המטרות. למען האמת גם אני שהייתי בתוך המערכת לא ידעתי.
    מה שכן, טווח הזמן היה מוגדר ולכן ברגע שנגמר החוזה זו החלטת הלקוח אם בעבור X דולרים המוצר שווה את ההשקעה (ROI באנגלית צחה). מכאן אני מאמין שתוכל להבין לבד מדוע הפוסט האחרון שם נכתב לפני 4 חודשים.

    כדי לראות איך חברה משתמשת במדיה חברתית כאסטרטגיה ולא כקמפיין כנס לעמוד הבלוגים של חברת WHOLE FOODS
    http://wholefoodsmarket.com/socialmedia/blogs/

  3. אני לא יודע אם כדאי להם למחוק. סה"כ הוא נמצא במקום טוב בגוגל והוא מוריד כתבות על המשבר למטה.
    אולי כדאי להם דווקא להוסיף לו תוכן פרסומים למוצרים או מבצעים חדשים שלהם ולהסיר את הרשומות הקשורות לתחקיר.

  4. מקבל את התיקון, ספין ולא באז. אבל הרעיון נשאר זהה, התחקיר קיבל חשיפה הרבה יותר גדולה ממה שהיה אמור לקבל דווקא בגלל הספין הזה.
    כרגע, חודשים אחרי המקרה, הבלוג הזה יותר מזיק מאשר מועיל וכדאי, לדעתי, או להתחיל להשקיע בו ברצינות או להחליף את התוכן שמופיע בו בתוכן פרסומי גרידא. אין שום סיבה שבאזור הנמצא בשליטת החברה תהיה תזכורת למשהו שפוגע בה.

  5. זה הכל עניין של תפיסת תפקידו של הבלוג. אם אתה חושב שהבלוג נועד לשמש כלי לדו-שיח עם הגולשים, אז אל תשים שם חומרי יח"צ. אם אתה רוצה שהוא יהיה עוד הפנייה במנועי חיפוש אז זרוק לשם מה שבא לך ועשה לו אופטימיזציה.
    אבל אתה שוכח שיש פה שירות של מישהו שצריך לאשר עבורו תקציב. לכן אנחנו חוזרים לעניין ה-ROI.
    בקיצור, זה לא כמו שאתה מחליט להקים בלוג. דרושה פה אסטרטגיה ארוכת טווח שכרוכה בה שינוי תפיסה והשקעת משאבים.

  6. ראשית, משום מה האקיזמט מסנן אותך כספאם שוב ושוב למרות שאני מגדיר לו שאתה לא. כדאי לך לבדוק את זה.

    אני תופס את הבלוג כמקום שבא לקיים דו שיח עם הגולשים, אבל מאחר ובאופן ברור הוא לא מקיים את הפונקציה הזאת בחודשים האחרונים, עדיף כבר לשים שם יח"צ – זה יותר טוב ממה שמופיע שם כרגע.
    ברור לי שיש כאן שירות שצריך לשלם עליו. הטענה שלי כאן היא לא עלחוסר הפעולה של בלינק בנושא, היא על טיב טעם שבחרה פשוט להזניח את הבלוג בגלל חוסר ההבנה שלהם שמה שלא מתעדכן באינטרנט, לא נשכח ונעלם.

  7. אם המטרה היא לזרוק תוכן יח"צני אז למה להחזיק בלוג?
    יש אתר עם מדור לפרסומים רשמיים ולשם זה שייך. בשביל זה לא צריך בלוג.

  8. האפשרויות שעומדות בפניהם:
    1. להשאיר את המצב כמות שהוא ולתת לבלוג להזכיר למחפשים אחר טיב טעם את תחקיר החתולים
    2. למחוק את הבלוג כי כרגע הוא יותר מזיק מאשר מועיל.
    3. להשתמש בבלוג שממוצב כרגע במקום טוב בגוגל כאשר מחפשים "טיב טעם" ולהשקיע בו כדי שיהיה בלוג ארגוני אמיתי
    4. להשתמש בכתובת של הבלוג שממוצבת כרגע במקום טוב בגוגל כאזור טוב ליח"צ ופרסום של החברה.

    אפשרות 1, כפי שאני רואה אותה, היא הרעה ביותר.
    אפשרות 3 היא הטובה ביותר אבל היא תדרוש תחזוקה והשקעה.
    אפשרויות 2 ו 4 שתיהן לא רעות בפי עצמן גם מבחינת ההשקעה וגם מבחינת מניעת אפשרות 1.
    לטעמי אפשרות 4 טובה יותר מבין השתיים כי הם כבר השיגו את המקום בגוגל ואולי כדאי לנצל אותו.

  9. לא ממש מסכים איתך, באינטרנט העבר הוא גם בעתיד. החיפוש של גוגל לא מתייחס לתאריך שבו נכתב הטקסט (לפחות עדיין לא).
    ראיתי את הפרוייקט של MIT כשהצגתם אותו בבלוג שלכם באמצע ינואר. נראה נחמד למרות שמתעדכן יחסית לאט (גם אני לא מעדכן יותר מדי. מצד שני אני לא ארגון). אהבתי את הרעיון של בלוג הקומיקס 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *